Waarom De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen

Eerder deze week schreven wij al dat De Bijenkorf na dit jaar stopt met de Drie Dwaze Dagen, nu is duidelijk waarom De Bijenkorf afscheid neemt van deze uitverkoop. Uit een interview van topman Giovanni Colauto in de Telegraaf blijkt dat De Bijenkorf afscheid wil nemen van alle prijsgerichte promoties.

Enkele jaren geleden besloot De Bijenkorf al afscheid te nemen van vijf van de 12 winkels om met de overgebleven winkels een nieuwe luxe strategie te gaan voeren met een focus op meer luxe, betere service en vooral experience in de overgebleven winkels. Volgens de topman is De Bijenkorf altijd een winkel geweest in het hoge segment en is het met de duidelijke focus hierop alleen maar beter geworden, met een omzet stijging van 10% in het eerste half jaar van 2015.

Meer luxe in Amsterdam

In Amsterdam krijgt De Bijenkorf volgend jaar gezelschap van een ander luxe warenhuis, Haussmann opent dan op een steenworp afstand van het Nederlandse warenhuis. Volgens topman Colauto is dit alleen maar goed nieuws omdat er dan een luxe winkelgebied met allure ontstaat rondom de dam.

Op deze manier wordt een bezoek aan Amsterdam nog aantrekkelijker voor toeristen en vooral vermogende toeristen uit bijvoorbeeld China, en Rusland. Zij worden al snel aangetrokken door de luxe merken in De Bijenkorf als Louis Vuitton en Chanel en ook biedt het warenhuis omroep berichten in hun eigen taal en extra services om het winkelen extra gemakkelijk en aangenaam te maken.

Meer premium experience, minder uitverkoop

Met de nieuwe strategie legt De Bijenkorf een basis voor nog meer luxe en internationale merken en een uitgebreide ervaring in de warenhuizen met inspirerende evenementen en excellente service. Dit zit in het DNA van De Bijenkorf volgens Colauto, volgens hem moet je als warenhuis verrassen en kan je dit alleen door merken aan te bieden die niet op iedere hoek van de straat te koop zijn.

Zo is de nieuwe De Bijenkorf de hemel op aarde voor liefhebbers van luxe merken, waar zelfs de koffie in de restaurants tegenwoordig niet meer van het eigen merk is maar van het italiaanse Illy.

Bij dit nieuwe imago van De Bijenkorf past geen uitverkoop meer, zo is het grootste voordeel van member zijn van De Bijenkorf (10% korting op cosmetica), ook afgeschaft al heeft dit volgens de topman geen negatieve invloeden op het resultaat. De verkopen dalen wel maar de marge gaat omhoog aldus Giovanni Colauto.

Om deze reden is begin 2015 ook de uitverkoop van 11 weken ingekort naar maar 5 weken en is er sinds dit jaar ook al geen Maffe Marathon meer. Het past in de nieuwe strategie om zoveel mogelijk voor de volle prijs te verkopen.

Wat vind jij van het verdwijnen van de Drie Dwaze Dagen en het nieuwe De Bijenkorf? Laat je reactie achter op Facebook.