Het is alweer bijna een jaar geleden dat alle liefhebbers van korting terecht konden in de Bijenkorf tijdens de 32e editie van de Drie Dwaze Dagen. Drie dagen lang luxe merken voor lage prijzen, een walhalla voor alle shopliefhebbers en het grootste sale event in Nederland. Helaas voor alle fans besloot de Bijenkorf vorig jaar dat het over was met de Drie Dwaze Dagen, het event paste niet bij de gekozen premium strategie en daarom zou het de laatste keer zijn.
De geschiedenis van de Drie Dwaze Dagen
Als groot fans en liefhebbers van korting blikken we dit jaar graag nog eens terug op 32 jaar lang Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf. Het begon allemaal in 1984 op het hoogtepunt van de economische crisis besloot de Bijenkorf dat het tijd was om luxe voor iedereen bereikbaar te maken met een groot koopjesfeest.
Drie dagen lang werden er speciaal ingekochte artikelen verkocht tegen dwaze prijzen en na deze drie dagen was het ook voorbij. Deze drie dagen waren 32 jaar lang het grootste uitverkoop event van het jaar waarin miljoenen mensen naar de warenhuizen van de Bijenkorf trokken en er online op moment 3 artikelen per seconde werden verkocht.
Waarom stopte de Bijenkorf met de Drie Dwaze Dagen?
In 2011 werd de Bijenkorf onderdeel van Selfridges Group waar ook luxe warenhuizen Selfridges, en Holt Renfrew onder vallen. De Bijenkorf had hiervoor al de weg ingeslagen om een meer luxe warenhuis te worden, en deze strategie werd versneld onder de vleugels van Selfridges Group.
In 2013 heeft de warenhuisketen besloten dat het nog luxer moest en daarom zouden er 5 van de 12 warenhuizen sluiten en de overgebleven filialen zouden opgewaardeerd worden tot paleizen van luxe. Voor de warenhuizen in Arnhem en Enschede was het in 2014 al voorbij en de kleinere mode filialen in Groningen, Breda en ‘s-Hertogenbosch sloten in maart 2016 de deuren.
De 7 overgebleven warenhuizen zouden een facelift krijgen en daarmee warenhuizen van internationale allure worden. Er werden flink meer luxe merken toegevoegd aan de collectie en elk filiaal van de Bijenkorf heeft een assortiment wat afgestemd is op de lokale groep klanten. Zo is er in Amsterdam onlangs 7000m2 aan designer afdelingen geopend met luxe merken die bijvoorbeeld niet in Eindhoven of Utrecht te vinden zijn.
Met de keuze voor premium warenhuizen en beleving is er geen plaats meer voor grote uitverkoop events als de Drie Dwaze Dagen aldus de topman vorig jaar in De Telegraaf. Ook de uitverkoop werd hiermee flink ingekort van 11 weken naar maar 5 weken per seizoen. In plaats hiervan biedt de Bijenkorf steeds meer events en beleving in haar warenhuizen waar steeds meer mensen op afkomen.
Feiten over de Drie Dwaze Dagen
- Er waren 32 edities van de Drie Dwaze Dagen.
- Op het hoogtepunt trokken er 1 miljoen bezoekers naar de warenhuizen, en evenveel naar de webshop.
- Tijdens het event werden er online zo’n 10.000 orders per uur geplaatst.
- De laatste edities hadden elk online een spel waarmee dwaze prijzen te winnen vielen, zoals de dwaze rij.
- In de latere jaren werden er steeds meer luxe merken toegevoegd als Supertrash, DKNY, en Longchamp.
Drie Dwaze Dagen in het voorjaar: de Maffe Marathon
—
Komen de Drie Dwaze Dagen nog terug?
—
Alle Drie Dwaze Dagen commercials op een rij:
2010
2011
2012
2013
2014
2015